Olen aina rakastanut majakoita. Miksen siis kuvaisi niitä? * I´ve always loved lighthouses. So, why shouldn´t I take photos of them?


© Mari Hirsikallio

Tmi Kameravene Mari Hirsikallio
mari.hirsikallio(at)kymp.net
p. 040 581 7592

- Mikäli kuvat kiinnostavat, ota yhteyttä! Kuvien käyttö ilman lupaani kielletty.
- If you want my photos, please contact! You are not allowed to use my photos without my permission.

9.8.2008

Kallo

Kallon majakka Porissa, autotien päässä - kätevää :-D

Kallon saari / Kallo island
61°35,7′N 21°28,0′E
Rakennettu /build: 1884, 1903
Valon korkeus / light height: 11,0 m
Valon kanto / light distance: 17,4 km (9,4 mpk)
Kunta / commune: Pori

Porin edustalle, Kallon saarelle, pystytettiin ensimmäinen puinen loistokoju diopterisine valolaitteineen vuonna 1884. Majakan ensimmäinen sumumerkinantolaite oli vuodelta 1901 peräisin oleva käsikäyttöinen ns. Hansenin sireeni. Vuonna 1906 sireeni muutettiin kuulamoottoreilla ja kompressoreilla toimivaksi ja sille rakennettiin konesuoja, jossa oli myös koneenkäyttäjän asunto. Sumutorven pituus oli 7 metriä ja kidan halkaisija 3. Kesällä 1903 Kallon majakka rakennettiin uuteen uskoon. Uusi kahdeksankulmainen majakkatorni koottiin rautaelementeistä ja sen kupeeseen rakennettiin loistonhoitajan asunto. Majakkaan asennettiin kaksi päällekkäistä valolaitetta, joiden tunnuksina oli toisistaan poikkeavat punavalkoiset vilkkuvalot. 1930-luvulla majakka muutettiin ensin kaasu- ja sitten sähkökäyttöiseksi. Myös sumutorvi korvattiin 1930-luvulla sähkökäyttöisellä nautofonilla.
Via veneily.fi







Kallo Lighthouse, Pori. Kallo Lighthouse is a small lighthouse, where you can drive with your car right to the destination.

In front of Pori, to Kallo island, was erected first wooden lighthouse with diopterisine light fittings in 1884. First lighthouse foghorn was from 1901 hand-to-use so-called Hansen's siren. In 1906 siren ball was modified to work with motors and compressors. Foghorn length was 7 m and diameter 3 m. The summer of 1903, Kallo lighthouse was rebuild. New octagonal lighthouse tower was build from iron and next to it was build house for lighthouse keeper. Lighthouse was installed two overlapping light device, which was to identify different forms of red and white flashing lights. 1930s, the lighthouse was first amended to the gas and then electric. Also foghorn was replaced by the 1930s.
Via veneily.fi

2 kommenttia:

Hanna kirjoitti...

Tämä on aivan upea majakka.
Majakat ovat muutenkin jotenkin salaperäisen tunnelmallisia paikkoja ;)

Mari kirjoitti...

Upea myös sen vuoksi, että tänne pääsee autolla pihaan saakka. Majakan pitääkin näyttää majakalta, mielestäni, ihan niin kuin tämä. Olet varmaan useaankin otteeseen tähän tutustunut, teiltähän ei ole pitkä matka Poriin.