Porkkalan majakka on rakennuksena sellainen, jollaisen majakan tulee mielestäni ollakin: jykevä ja arvostusta herättävä. Ei mikään ultramoderni merenkulkuläpsykkä, vaan ihka aito majakka.
Porkkala, Suomenlahti / Gulf of Finland
59 52,1 N 24 18,4 E
Rakennusvuosi / build: 1920,1961,1965,1984,1992
Valon korkeus / light height: 21,4 m
Valon kantomatka / light distance: 12,0 M
Kunta / commune: Kirkkonummi
Porkkalan eteläpuolinen väylä sai ensimmäisen valomajakkansa vuonna 1800. Suunnitelmat majakkaan teki luutnantti Gustaf Brodd ja piirrustukset hyväksyi nuori kuningas Kustaa IV Adolf, jonka hyväksymismerkintä ja nimikirjoitus ovat näkyvissä piirrustuksen oikeassa ylälaidassa. 15 metriä korkean kivestä louhitun tornin kellari rakennettiin polttoainetta varten ja keskikerrokseen yksi huone majakanvartijan asunnoksi. Majakan kivitornin laella oli kahdeksankulmainen puinen lanternirakennus, jossa oli yksitoista koristeellista kaari-ikkunaa. Majakka toimi aluksi kymmenellä hamppuöljyä polttavalla lampulla joiden valo heijastettiin merelle suurella pyöreällä heijastimella. Joskus polttoaineena käytettiin myös puukaasua, jota saatiin majakan yhteyteen rakennetusta sysimiilusta. Järjestelmän etu oli sivutuotantona tuleva sysi ja terva, joita myytiin eteenpäin. Rönnskärin ensimmäinen valomajakka tuhoutui käyttökelvottomaksi Suomen sodassa 1808-09. Vuonna 1814 korjattu uusi kynttilöillä ja öljylampulla toimiva majakka todettiin lähes samantien epäkäytännölliseksi. Lyhdyn heijastin oli kehnotekoinen, kellokoneisto pyöri liian hitaasti ja itse tornikin oli liian matala. Vuonna 1822 majakkaa korotettiinkin ja siihen asennettiin uusi 17 öljylamppua käsittävä valolaitteisto. 1800-luvun aikana majakkaan tehtiin lukuisia parannuksia. Tornia korotettiin siten, että koko loiston korkeudeksi tuli 50 metriä merenpinnasta. Vähitellen myös kellokoneisto poistettiin ja majakka muutettiin vilkkuvaloisesta kiinteävaloiseksi. Vuosina 1881-82 majakkaan asennettiin uusi Fresnelin järjestelmän mukainen linssistö. Vuonna 1928 Porkkalan Kallbådan majakan valmistuttua Rönnskär muutettiin tunnusmajakaksi. Porkkalan Kallbådan majakan rakentaminen tuli ajankohtaiseksi 1920-luvulla, kun Rönnskärin majakan oli todettu sijaitsevan liiaksi saariston sisäpuolella. Sumumerkinantoasemalla varustettu uusi majakka rakennettiin 6,5 mpk etelämmäksi entisestä majakasta pienelle myrskyille ja ahtojäille alttiille Kallbådan luodolle. Rautabetonin käyttöönotto mahdollisti majakan rakentamisen rakennustöitä vaikeuttaneista myrskyistä huolimatta. Koko viime sotien ajan majakan miehitys oli neljä majakkamiestä ja useita sotilaita. Rauhan tultua se jäi Porkkalan vuokra-alueen sisäpuolelle ja oli 1944-1955 neuvostoliittolaisten valvonnassa. Porkkalan takaisinsaamisen jälkeen majakka oli niin huonossa kunnossa ettei siinä voinut enää asua. Majakanvartijat sijoitettiinkin Rönnskäriin, mistä käsin he hoitivat tehtäviään. Nykyisin majakkaa hoidetaan kaukovalvonnalla Harmajalta käsin.
Via veneily.fi
Ps. Eikös muuten ole Merenkulkulaitoksen sivuilla kamala kuva ko. majakasta?
Porkkala lighthouse is something, that I like. There´s one reason: it looks like lightHOUSE. It´s very robust and awesome.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti